pátek 6. prosince 2013

Moje akné: Bez cenzury & Jak to cítím?

Přijde mi jako docela dobrý nápad dát sem fotky, které ukazují skutečný stav. Ne proto, že bych byla nějaká masochistka a užívala si vystavování naprosto nelichotivých snímků na internetu. Ale zkrátka byste možná rádi věděli, o čem celou tu dobu mluvím a na co si stěžuji. Navíc bych to také ráda pojala, jako jakési zmapování vývoje.

Zároveň si bez nějakého sebeshazování myslím, že spousta z vás se bude po zhlédnutí těchto fotek cítit lépe, ohledně svých nedostatků. Já to tak ostatně taky mám. Existují lidé i s horším akné než já. A ten pohled na ty fotky, přestože ty lidi samozřejmě lituju, protože vím, že spousta z nich má zkažené životy, mě tak nějak uklidní.



Z dob před začátkem užívání anitbiotik

Týden a kousek od začátku užívání


Dva týdny užívání anitibiotik. Zatím asi nejlepší pleť za dlouhou dobu. Vidíte ten sebevědomý výraz? ;)

A jedna aktuální, s make-upem. Oproti minulé se mi začalo opět dělat více boláků, hlavně v U zóně, a taky to mám nateklé pod pravým okem, jako by mi někdo dal pěstí.... I přesto, že registruju jisté zhoršení, zatím nepropadám žádné panice nebo trudnomyslnosti. Čtěte níže.
Ráda bych  vysvětlila, jaký postoj k akné v současné době zaujímám. Určitě jsem udělala krok dopředu. Tím chci říct, že už se tím tolik neužírám a netrápím jako předtím. Samozřejmě, že do pocitu čirého štěstí to má daleko, jenže už nemám potřebu se při každém pohledu do zrcadla hroutit.

Co se změnilo? Přestala jsem brát akné jako kosmetický nedostatek a vadu na kráse. Namísto toho si uvědomuji, že je to nemoc. Víc, než červený flek na obličeji sám o sobě mi vadí fakt, že jej cítím. Že ty podkožní boule bolí, nebo svědí, nebo je cítím, když zatnu mimické svaly.

Nemá cenu být na sebe hnusná, natož se z něčeho vinit. Když chytím chřipku, tak přece kvůli tomu taky sama sebe netýrám. To je jádro pudla, ke kterému jsem se nebyla tak dlouho schopná propracovat. S čistým svědomím můžu říct, že dělám, co můžu a nejsem si vědoma toho, že bych akné zavdávala nějakou příčinu (kromě dřívějšího stresu a depresí, které jsem už odbourala... nádech, výdech, zatančit si na Florence and the Machine, a bude to v pořádku...).

Za své akné nemůžu. Když jsem něco nezpůsobila, nemám proč se za to cítit provinile. Nemám se za co stydět, nemám co skrývat, nemusím se ničemu podřizovat. Nikdo mi přece neřekl, že mám na veřejnosti chodit se sklopenou hlavou a při rozhovoru se vyhýbat očnímu kontaktu. Lidi se s tím smíří. Lidi to přežijou. Lidi si toho mnohdy ani nevšimnou anebo třeba taky ano, ale nenapadne je zabývat se tím. No a pokud už s tím někdo má problém, tak se na něj můžu zvysoka vykašlat.

Také bych mohla skončit i hůř. Ano, jsem si plně vědoma toho, že lidé na světě mají daleko horší problémy než já. A pro další důvod, proč naladit mozek na poněkdu pozitivnější vlnu, vůbec nemusím zacházet do oblasti globálních problémů. Tolikrát jsem četla, že "pokud chcete mít pozitivní život, musíte mít kolem sebe pozitivní lidi a odstřihnout ty, co vás stahují dolů". Uchopila jsem tohle "moudro" z druhé strany. Komu svým fňukáním prospívám? Zpětně si docela provinile uvědomuji, kolik jsem toho naložila třeba na svou mamku. Nakolik byla ona sama ve stresu a nešťastná z mých depresivních stavů? Mám právo někomu něco takového dělat?

Tohle všechno mě vedlo k tomu, že jsem se "vzpamatovala". Přemýšlet celé dny o vlastním tragickém údělu na tomto světě není to nejlepší řešení, jak strávit zbytek života. Anebo v tomhle stavu setrvat můžete... ale nečekejte, že vám za to vaše okolí bude děkovat. Neodpustím si klišé na závěr. Lidé, kterým na vás záleží, jsou povzneseni nad takové záležitosti a daleci toho, aby vás odsuzovali, protože vás asi mají rádi pro něco více.

16 komentářů:

  1. Já dost rozumím tomu, jak se cítíš, protože dobrý rok jsem na tom byla podobně. Měla jsem alergii na jednu ze složek barvy na vlasy, na syntetickou parfemaci a na pár dalších chemických srand. Chodila jsem s totálně opuchlým, oschlým a zarudlým obličejem, rukama, krkem a dekoltem. Půl roku trvalo, než doktoři přišli na to, co mi je a další skoro půl rok trvalo, než se barva z vlasů dostatečně vymyla a kůže se vrátila do původního stavu. Teď už si díky bohu nemůžu na nic kromě extra suchých a rozpraskaných rukou nemůžu na nic stěžovat a pleť by mi moh kde kdo závidět.. ono je prostě hlavní najít ten provokační faktor, pak jde léčba sama... a navíc, sami to vždycky vidíme na sobě horší, než to doopravdy je. Průšvih je to až ve chvíli, kdy nás podobné problémy ohrožují na zdraví, či to opravdu neustále fyzicky cítíme, takže se nedá myslet na nic jiného...

    OdpovědětVymazat
  2. Ono je to s tou příčinou hrozně důležité. Cítila bych se ještě o tolik lépe, kdybych s jistotou dokázala určit, co to způsobuje, protože pak by se už mohly podniknout patřičné kroky, pochopitelně. Takhle mi nezbývá, než tápat metodou pokus-omyl, tímto způsobem jsem vyloučila například intoleranci laktózy. Vlastně mám jediné opravdové podezření vůči jednomu přípravku, který mi mohl nějak narušit hormonální rovnováhu. Takže jsem to vysadila, ale teď můžu čekat věčnost, jestli se to nějak projeví, protože to může být dlouhodobá záležitost...

    OdpovědětVymazat
  3. Krásně napsaný článek. Nemá cenu se kvůli takovým věcem hroutit. Já měla dřív hodně problémy s akné a to hlavně na čele. A měla jsem to o hodně horší, než ty. Časem se to určitě zlepší. Nejlepší je - myslet pozitivně. Přesně jak si řekla - není prostě důvod se tím zaobírat, mít z toho věčně deprese a třeba kvůli tomu přestat chodit ven nebo podobně. Chápu, že je to těžké, ale určitě bude lépe. Chce to jen čas. Přeju hodně štěstí a určitě zůstaň pozitivně naladěná ! Je to nejlepší možná varianta.. a jestli se to někomu nelíbí, tak to je jeho problém a ne tvůj. Měj se ráda taková, jaká jsi. Jestli máš srdce na pravém místě, tak tě nějaké akné trápit nemusí. Akné zmizí. Ale tvoje srdce bude stále tam, kde má být.

    Jinak jestli můžu poradit - můj bývalý přítel používá tohle a docela dost mu to pomohlo: IsotrexIN gel. Je to ale pouze na předpis.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já ti děkuji za krásně napsaný komentář, je to přesně tak :)

      Vymazat
    2. Není zač :)

      Vymazat
  4. Máš pravdu, že tohle už je nemoc. Neber to jako stejnou věc, kterou se trápí každá puberťačka a co nazývají bravíčka jako problematická pleť. Tohle je opravdu něco jiného, dost viditelná kožní porucha. Nejsem doktor, takže nedělám diagnózu, jen se tě snažím podpořit v tom, abys svoje akné brala jako poruchu pleti a tak ho nesrovnávala s jinými dívkami. Určitě i ostatní to tak vnímají.
    Určitě se drž těch antibiotik, jestli po nich nemáš jiné zdravotní problémy a nejsou příliš silná, aby ti vytvořila rezistenci (= přivyknout tělo na antibiotika tak, že nebudou fungovat a nevyléčí tě z vážnějších nemocí). S nimi se tvůj obličej přiblíží mnohem víc pleti s typickým akné. Přeju ti, aby se ještě našly nějaké mastičky nebo vodičky, které by ti ho mohly potlačit. Zkoušela jsi Eruflid? Jestli jsem to už sem nepsala. Mě jí předepsal doktor, lahvička stojí asi 50Kč, účinkuje to skvěle. Vysuší to boláky, úplně vidím, jak ti je to zmenšuje:-) Ale to je samozřejmě po domluvě s dotkorem a záleží na tvách zkušeností, určitě ti sem plno lidí píše ,,osvědčené" rady.
    A jinak naděje do budoucna - nevěřím, že by ti to zůstalo do postpubertálního věku. Nidky jsem neviděla nikoho, komu by bylo víc jak 20 let a měl těžké akné. Nevím, kolik ti je, ale myslím, že po skončení puberty se najednou může stát obrat a ty svou pleť nepoznáš:D. Asi ti zůstanou jizvičky, ale to má hodně lidí a dá se to zakrýt. Kdyby nedalo, myslím, že to není nic hrozného:-).
    Tak hodně zdaru, těším se na další článek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za podporu :)
      Na obličej si momentálně patlám jen Fucidin předepsaný na kožním, je to anitibiotický krém a patrně docela plní, co plnit má. Na věci, které vysoušejí, si dávám pozor, už několikrát jsem to přehnala a přesušila a není to nic příjemného. Takže k tětmto účelům mám tea tree olejíček, který používám zejména jako dezinfekci.
      Naopak se mému obličeji celkem líbí, když do toho co nejméně zasahuju, celý víkend jsem si jej myla dvakrát denně vodou a ničím jiným a není to vůbec špatné.
      Jinak je mi 19 let, takže z puberty jsem už asi vyrostla. Samozřejmě případy těžkého akné existují i v dospělém věku, i když je to docela vzácné, tuším, že nějaká 4 % populace.
      Na jizvičky jsem připravená, ale nijak mě neznepokojují. Každý má něco a neuvažuju třeba ani o tom, že bych si je někdy nechávala odstranit...

      Vymazat
  5. Také s akné stále bojuju a to už mám blíž ke třicítce, než k dvacítce. Takže už nečekám, že věkem samo od sebe zmizí, ale učím se s ním žít. Nejvíc mě vždy dokázalo vytočit, když mi někdo začal říkat, že mám akné a jestli vím, že v drogérii na to prodávají přípravky. Nikdy jsem nepochopila, proč si někteří myslí, že se člověk s akné o pleť vůbec nestará. Není jednoduché s tím žít. Držím palce ;-)

    Jinak jsem už toho vyzkoušela spoustu a zatim mi nejvíc vyhovuje tahle kombinace: tekuté mýdlo Victoria při kožních šupinách a akné, Francovka - hlavně na boláky mi pomáhá, tea tree olejíček, růžová voda, rakytníkový olej, konopný olej (případně krémy, které ho obsahují) a vnitřně do sebe cpu zinek a piju mladý ječmen. Zkoušela jsem i syrovátku a k mírnému zlepšení také došlo. Bohužel každému pomáhá něco jiného.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano. Lidé s "radami", lidé "odborníci"... ti dokáží vytočit. Skutečnost, že akné není o tom, jestli si obličej dvakrát denně umyju gelem, napatlám tonikem a natřu krémem proti černým tečkám, tu jim asi nikdo nevysvětlí. Děkuji. Občas si připadám jako bojovník proti lidské blbosti. ;)

      Já si musím dávat pozor, abych pleť nepřesušila. Taky používám tea tree, s mírou. Už několik let zobu Biosil plus, ve kterém je i zinek, takže toho mám asi slušnou zásobu.

      Vymazat
  6. Taky jsem měla těžkou formu akné, vůbec ti to nezávidím, nedá se s tím v podstatě nic dělat. Jen udržovat, ale vyléčit prostě ne. Vyléčí se to až s věkem, někdy se stane, že akné přetrvává i po 26.roku věku, ale to už je asi fakt smůla. Kolik ti je let? Já jsem nejhorší projevy měla od 13 do 16, to bylo fakt strašné, nechodila jsem kvůli tomu mezi lidi a jednu dobu dokonce ani do školy. Nejhorší je, že spolužáci měli tu krásnou alabastrovou pleť a já obličej jak struhadlo (možná i horší než ty)... někteří si dokonce mysleli, že s tím nic nedělám, že se neumývám atd... obličej jsem měla jako by na mě někdo vylil sud s olejem a přezdívali mi "mastný ksicht" ... dneska je mi 24 a pleť mám pořád mastnější, sem tam se mi udělá nějaký pupínek, ale naštěstí rychle zmizí, nebo si s tím umím poradit (napíchnu sterilní jehličkou a vymáčku, vydesinfikuju a dám na to zásyp). Mně se všeho nejvíce pomohl Zynerit (lokální atb, potíráš s tím obličej ráno a večer, ale časem jsem na to dostala rezistenci, takže už to tolik nezabíralo). Pleť si dodnes čistím Alpou (jo, 60% alkohol, ale to je potřeba, pořádně tu pleť vysušit, protože je mastná!) a jako zásyp je ideální prášek z lékárny Acnepur. Zkusila jsem vše, drahé gely, vodičky...investovala jsem do toho tisíce a pleť se mi ještě zhoršila...jediné co mi pomohlo byly fakt tady ty tři velmi levné přípravky :-) jizvy po akné nemám, což je snad zázrak, ale já prý nemám sklony k tvoření jizev, takže následky mi nezůstaly ( jen nepatrné jizvičky, ale žádné důlky jak to někdo má). Vím, že život s akné je fakt těžký, já si připadala jako největší šereda na světě, měla jsem nízké sebevědomí, vyhýbala se lidem... dnes už je to jinak :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuji za fajn článek, jsi pro mne motivací. Taky bojuji s akné a docela mi pomáhá jablečný ocet...

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj, nově je v ČR kosmetika Aknicare s obsahem peptidů (GT peptide 10). V Anglii dávaj na svoje prepatáry 100% garanci a maji skvělý reference. U nás prodává výhradní dovozce Notino (dříve Parfums.cz).

    OdpovědětVymazat
  9. Rada bych moc podekovala, protoze se citim uplne stejne a pristupovat k akne jako ke kazde jine nemoci je rozumne.

    OdpovědětVymazat
  10. Rada bych moc podekovala za tento nazor, protoze se citim uplne stejne a pristupovat k akne jako ke kazde jine nemoci je rozumne.

    OdpovědětVymazat
  11. ahojky,nemam to az takove,ale taky jsem flekata,a bradu mam taky posety bolaky,nezabir nic, ale co chci vyzkouset je prirodni zeleny jil je to i na lupy, klouby, hodne pit cistou vodu, hermanek caj, kopriva atd co cisti krev, sadky vysadit ... a tky mam doma face-up svitilnana oblicej co rozpusti ty veliky bolaky drz se, preji hodne stesti ;-)

    OdpovědětVymazat
  12. Četla jsem si celou tvojí proměna a musím říct, že od začátku si opravdu silná bojovnice. Změna mezi 3.a 5. měsícem je fakt neskutečná! Jsi statečná a věřím, že se akné zbavíš jednou provždy. Kdyby ti ty mastičky nestačily, zkus se mrknout na tento článek. Mé kamarádce pomohl a změnila se k nepoznání.

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...