neděle 12. ledna 2014

Make-up a já aneb Zhodnocení experimentu a něco navíc

Michaela se svým dotazem nevědomky trefila přímo do záležitosti, kterou jsem se chystala v nejbližších dnech shrnout. Snad ještě máte v paměti můj bezmake-upový pokus. Ano, ten poněkud zoufalý zápisek o tom, jak se vyvíjel můj jeden den ve škole.

Teď jsem již získala dostatečný odstup pro zhodnocení a vyřešení otázky, zda má používání a nepoužívání make-upu na pleť, respektive na akné, skutečně nějaký efekt.

Co mi tedy tato skutečnost dala a k čemu jsem došla?

Co pro mě make-up znamenal...
Vraťme se o rok či dva zpátky. Make-up jsem používala pořád a pořád. Pudrovala jsem jako divá. A k tomu pochopitelně namalované oči (nijak výrazně, ale musely být) a vyžehlené vlasy. Ať už jsem někam šla nebo celý den proseděla doma. Pokud jsem neměla nějakou tu "vrstvu" cítila jsem se nehezky, upatlaně a nepřitažlivě.

Zatímco s vlasy se to obrátilo o sto osmdesát stupňů - začala jsem je nosit přirozeně vlnité, tak jak mi narostly - make-upu jsem se vzdát nedokázala. Vlasy mi dodaly ohromné sebevědomí - jak by ne. Dříve jsem je nesnášela a teď jsem začala být pyšná. Každá šílená kudrlina mi říkala, že jsem to prostě já. A proč to nešlo s make-upem? Proč jsem měla pocit, že přirozená pleť je něco, co musím skrývat, protože pro měřítka společnosti není dost dobrá? Tou společností myslím ty bezejmenné lidi - dav, který si vás v konečném důsledku ani nevšimne.

V té době jsem se měla ráda. To je fakt. Byla jsem sebevědomá ohledně toho, jak vypadám. Jenže na čem takové sebevědomí stálo? To jsem si uvědomila až nedávno, po přečtení jednoho z článků Tracy. Obvykle mě někdo musí nakopnout. To sebevědomí stálo na tom, že musím ukazovat jen svou nejdokonalejší podobu. Zakrýt všechno, co označujeme jako chyby a nedostatky. Nemalovala jsem se přehnaně a myslím, že to působilo i slušivě. Problém byl v tom, že pořád. Nedala jsem si příležitost, abych se naučila mít ráda i bez make-upu.

Později přišly i časy, kdy jsem se na sebe dokázala usmát do zrcadla večer při čištění zubů - ale bylo jasné, že ráno se opět zdokonalím pro svět tam venku.

Březen 2013. Tak spokojená. Byla bych i bez make-upu?

...a co pro mě znamená
Nebudu lhát. Nebudu říkat, že od prvního dne experimentu jsem přestala make-up nadobro používat. A vlastně je více dnů, kdy ho mám, než nemám. Nicméně, rozhodnutí to aspoň zkusit do mého života vneslo změny.

Na začátek tedy položím onu otázku.

Ovlivňuje užívání make-upu kvalitu pleti?
Nemůžu jednoznačně odpovědět. To, že si make-up vezmu s nejvyšší pravděpodobností znamená, že jdu mezi lidi. Mezi lidmi jsem spíše vystavena stresu, než kdybych zůstala bez make-upu doma. Proto nemůžu říci, zda u mě make-up akné zhoršuje. Spíše bych ale řekla, že ne. Nicméně, vždycky jsem ráda za každý volný den, kdy můžu pleť nechat odpočívat, regenerovat a mastit se dle libosti.

A co se změnilo?

Jsem to já
Jsem to já bez ohledu na to, co mám na obličeji. A musím se taky přijímat taková, jaká jsem. Ale pozor, na tohle myslím často - přijetí neznamená rezignaci. Přijetí znamená to, že se dokážu mít ráda a usmívat se na lidi a nemá to nic společného s tím, jestli make-up zrovna mám nebo ne. Make-up je tu od toho, aby zdůraznil to, co je na nás hezké. Nemá z nás udělat jiného člověka. A pokud se budu skrývat za make-up, stejně se nikdy neschovám. Určitě ne sama před sebou.

Nesrovnávám se s ostatními. Alespoň se o to snažím. To byl jeden z mých hlavních problémů. Nekonečné zírání na pleť ostatních. Vědomí, že mezi ně nezapadám. Jsem jiná. Ale to přece nevadí. Tak mám akné. Je to prostě životní zkušenost, která mě potkala. Není to chyba ani selhání, jak se mi snaží namluvit svět kolem. Média. To, že dokážu na veřejnost vyjít bez make-upu dokazuje, že mi to nevadí.

Ono to totiž jde i takhle
Vnímám víc svou pleť
Když se rozhodnu mít na sobě make-up, snažím se to, aby ostatní péče pleti vyhovovala. Abych jí neubližovala. Naprosto jsem omezila mycí prostředky. Jedinou věcí, kterou na obličej používám kromě vody je mycí gel Alverde. A to pochopitelně pouze tehdy, když se odličuji. O prázdninách, když jsem se nemalovala, jsem jej prostě čtrnáct dní nepoužila. Nic, co pění, mi na obličej přijít nemůže. Bez make-upu se sice možná úplně neobejdu, ale všechny další vodičky, tonika, séra, emulze mi můžou být ukradené. Ano, lze bez nich existovat, ať už se vám ta modelka v drogerii s jemnou pletí, zavřenýma očima a pootevřenou pusou snaží sdělit cokoliv.

Dokonce i mytí jenom samotnou vodou omezuji. Můj ideál je dvakrát za den. Třikrát je už moc, ale někdy není zbytí (když se moc zapotím při cvičení nebo se vrátím z kožního ze začouzené Ostravy). Pochopila jsem, že pokud to nebudu pleti (i s dobrým úmyslem) kazit a pořád narušovat přirozené prostředí, akorát jí víc ublížím.

Ať už se totiž rozhodnu pro cokoliv, neměla bych mít pocit, že je něco ta lepší varianta a něco horší. Pořád to totiž budu já.
Jsem si jistá, že by to šlo i bez make-upu. Zatím nedokážu udělat ten krok a zcela se jej vzdát, ale doufám, že to z mé strany nevnímáte jako zbabělství. Nechci si hrát na hrdinku bez jediné vady. Důležité pro mě je, kam jsem se díky tomu dostala a co jsem si uvědomila. V tomhle je ten pravý přínos.

11 komentářů:

  1. Obdivuju Tě a držím Ti palce. A myslím, že máš sakra pravdu. Líčím se sice každý den, ale když jsem jednou před důležitou pracovní schůzkou zaspala a věděla jsem, že se buď můžu nalíčit a přijít pozdě, nebo se nelíčit a dorazit včas, zvolila jsem tu druhou variantu. Občas se mi udělá nějaký pupínek, trpím na černé tečky a mastící se pleť, ale ten den jsem se na to snažila nemyslet a na všechny se jenom usmívala. Nikdo absenci make-upu nekomentoval, naopak mě kolega pochválil, že vypadám odpočatě a vesele. Takže asi tak. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :)

      To je ono. Pořád se strachujeme, co tomu řeknou lidi... kteří se o nás vůbec nestarají, protože řeší své problémy... a tak je to pořád dokola.

      Jsem si jistá, že ti to bez make-upu opravdu slušelo :)

      Vymazat
  2. Máš krásné vlasy, je super, že si je necháváš přirozeně. Tvůj obličej byl velice moderní v 10. letech, kde se nosily přesně tyhle vlasy:-) Čláenk se mi moc líbil!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda za každou odezvu - a když je kladná, co víc si přát :)

      Tak to jsme dvě, komu se líbí moje vlasy, ha. Sice mi možná dělají ještě větší hlavu - já ji mám velkou i bez toho - ale jsou moje a to je hlavní. A jestli jsem si to s těmi desátými lety nemyslela! :)

      Vymazat
  3. Velice zajímavý a pěkný článek. Já se musím přiznat, že ještě před několika měsíci jsem na tom s make-upem byla podobně. Sice jsem tedy make-up nepoužívala každý den, ale je pravda, že jsem na něm byla trochu závislá, a minimálně 4x do týdne jsem ho používala. Hlavně když jsem šla ven s kamarádkou. Nebylo to kvůli tomu, že bych se styděla, že se mi kamarádka bude smát, že mám pod makeupem divné 'beďary,' spíš to bylo kvůli tomu, že jsem se bála, že si lidi budou klepat na hlavu, jak to vypadám. Makeup ale mojí pleti začal dost škodit, takže jsem se rozhodla ho přestat používat :) jak říkáš svůj obličej za makeupem neschováme :) Ale makeup mě v několika případech už zachránil, když jsem třeba vypadala fakt strašně :D
    a jinak máš moc krásné vlasy :o :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máš můj obdiv, že jsi se make-upu dokázala vzdát :) Já jej rozhodně nezatracuju, protože někdy může být vážně neocenitelný. Ale přece jen, pokud někdo nemá s pletí zásadní problém a make-up nenosí, je to určitě dobré rozhodnutí.

      ...a děkuji :)

      Vymazat
  4. S takovejma očima už ti nikdo na tváře koukat nebude ;-) Všechno špatný je pro něco dobrý, sice je to drsná cesta jak dojít k sebevědomí, ale možná lepší, než se zbytek života mučit bez něj....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :)
      Přesně takhle jsem to myslela a lépe bych to sama neřekla.

      Vymazat
  5. Jsme na tom podobně. Vždycky budu koukat na ženy a jejich pleť. Proto nepochopím holky, které mají nádhernou pleť od přírody a používají make up. Pane bože na co? Tohle mi hlava fakt nebere. Mít takovou pleť jako oni tak si pískám, žádný make up nepoužívám a ještě se vychloubám jak mám přirozeně krásnou pleť. Na make upu jsem nehorázně závislá. Přežila bych ven vyjít bez řasenky, ale bez make upu ne. Prostě furt furt patlat a nejlépe se ještě během dne přemalovat. Nevyšla jsem ven bez make upu asi 6 let. Ta představa, že si až do konce života budu dávat ráno make up mě docela děsí, ale naučila jsem se s tím žít.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je mi to taky líto, když ty holky pozoruji. Jenže pokud bohužel při dnešní situaci nenamalovaná vlezeš do šesté třídy základní školy, budeš vypadat jako exot. Předkládá se to jako nějaká povinnost a tohle je potom výsledek.

      Dobrá zpráva je, že ta závislost na make-upu se dá přinejmenším zmírnit, když už ne docela odbourat, jako jsem to udělala já. Nevím, nakolik třeba zrovna ty opravdu potřebuješ něco "skrývat" a nakolik je to o zvyku.

      Pokud máš opravdu chuť jen trochu něco změnit, jde to. Každopádně je to dobrá lekce vnímání sebe samé. Nemusíš make-up naprosto přestat nosit. Třeba si jen někam na dvě, tři hodinky vyrazit bez něj a naučit se, jaké to je na veřejnosti být bez něj. Taky hodně platí to, že vypadáš tak, jako se cítíš. Já jsem se zpočátku cítila jako nahá. Teď takhle cestuji běžně třeba na takové kožní a necítím se nijak nepatřičně a naopak si ten pocit dokážu i užít - oproti tomu, kdy se tam přes den rozpouští a patlají vrstvy make-upu a pudru, je to docela svěží pocit.

      Nehledě na to, že, a to mi vážně věř, lidi nás natolik nevnímají, vážně ne. A když už, tak ať vidí, jak kolem nich propluji s hlavou nahoru.

      Uf, takhle bych mohla pokračovat donekonečna... Každopádně to někdy vážně můžeš zkusit, je to vážně dobrý pocit :)

      Vymazat
    2. No myslím, že to zkusím až na léto. Protože chodit po sluníčku s make upem, který mi filtr 30 je sice fajn, paprsky tolik neškodí pokožce a podobně. Ale na druhou stranu se večer odmaluješ a přijde ti jako kdyby ten obličej nebyl tvůj. Jediný obličej a část krku budou mít naprosto odlišnou barvu než jaká koliv jiná část těla. Takže se s tím budu muset hold smířit. Vyzkouším alespoň nějaké BB, které se mi doma válí bez využití. Pak jsem hlavně přemýšlela nad otázkou jaké by bylo spaní u partnera. A to rozhodně nejsem jediná, která nad tímto přemýšlí. Mám kamarádku, která je s klukem už rok a půl a přesto chodí spát s make upem a když ne tak ráno vstává dříve než jeji kluk, aby se stihla nalíčit. U mě to bude ze začátku asi tak, ale rok a půl?? To je zbytečně moc. Stojím si za svým, že pokud tě ten člověk má ráda musí tě mít rád za všech okolností. Přeci nejde se před ním celý život schovávat pod make up. Jsem to na jednou velmi zvědavá.

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...